Το σχήμα των ισημεριών και των ηλιοστασίων στα οποία η Εκκλησία τοποθέτησε αντίστοιχα τις γιορτές του Ευαγγελισμού (25 Μαρτίου) και της Συλλήψεως του Τιμίου Προδρόμου (23 Σεπτεμβρίου), αποδίδεται στις λαϊκές παροιμίες «Του Μάρτη και του Τρυγητή ίσα τα ημερόνυχτια», «Μάρτη και Σεπτέμβρη ίσια τα μεσάνυχτα».
Ο μήνας Μάρτιος ονομάστηκε προς τιμήν του ρωμαϊκού θεού Mars που σημαίνει θεός του πολέμου (Άρης). Ήταν ο πρώτος μήνας του ρωμαϊκού έτους, ο Ρωμύλος τον ονόμασε Μάρτη επειδή οι Ρωμαίοι άρχιζαν τότε τις πολεμικές τους επιχειρήσεις. Ακόμη και μετά τη μετάθεση της Πρωτοχρονιάς τον Ιανουάριο, η 1η Μαρτίου εξακολουθούσε να θεωρείται Πρωτοχρονιά για τους Ρωμαίους. Ονομαζόταν πάτριος Πρωτοχρονιά σε αντίθεση με την ιερατική Πρωτοχρονιά του Ιανουαρίου, που σχετίζεται με το ηλιακό έτος και την πολιτική ή κυκλική Πρωτοχρονιά (του Σεπτεμβρίου), η οποία διατηρήθηκε στο Βυζάντιο (ως βυζαντινές ινδικτιώνες), καθώς σε αυτήν τότε συγκέντρωναν τους φόρους μετά τη σπορά. Με βάση όλα τα παραπάνω, τα έθιμα του Μαρτίου σχετίζονται με την ανανέωση της φωτιάς και του νερού (όπως ακριβώς την Πρωτοχρονιά), με τη μεταφορά δροσιάς στο σπίτι, θαλερότητας και γονιμότητας μέσω του χτυπήματος κλαδιών. Δείτε εδώ το Πολιτιστικό ημερολόγιο της ΦΕΞ για το Μάρτη:
{Πηγή δημοσίευσης: https://xanthi2.gr/, 2/3/2022}