Κομοτηνή – Φιλύρα: Ο δρόμος των τριών ιρλανδικών διαβάσεων

Στεγνές οι ιρλανδικές διαβάσεις Δοκού και Κάλχα, ύστερα από τις παρεμβάσεις της αντιπεριφέρειας, ακόμη προβληματική η ιρλανδική διάβαση Γρατινής

Ευκολότερο από ποτέ φαντάζει αυτόν τον χειμώνα, το οδικό δρομολόγιο Κομοτηνή – Κάλχας – Γρατινή – Φιλύρα, κι αυτό οφείλεται εν πολλοίς στις επεμβάσεις που έγιναν στις ιρλανδικές διαβάσεις Κάλχα και Δοκού από τα συνεργεία της αντιπεριφέρειας Ροδόπης.

Μπορεί από το 2011 να περιμένουμε …γέφυρες στον δρόμο Πανεπιστημιούπολη – Γρατινή – Αρριανά, και γέφυρες να μην έχουμε δει, ωστόσο το 2017 είδαμε τουλάχιστον επεμβάσεις σε δύο προβληματικές ιρλανδικές διαβάσεις, αυτές σε Δοκό και Κάλχα. Τα δύο αυτά σημεία, ήταν που συνήθως πλημμύριζαν πρώτα και απόκοβαν τις περιοχές στα δύο, με τις πρώτες δυνατές βροχές.

Παρόλα αυτά, φέτος δεν υπήρξαν τέτοια πλημμυρικά φαινόμενα, τα οποία αντίθετα εντοπίσαμε σε άλλα σημεία του νομού, με πλήθος ιρλανδικών διαβάσεων να κλείνουν, με πιο επικίνδυνη αυτή του Ιμέρου.

Πλέον, σε Δοκό και Κάλχα τα οχήματα περνούν από ιρλανδικές διαβάσεις εξελιγμένου τύπου. Αυτός ο χαρακτηρισμός – πολύ απλά – σημαίνει ότι περισσότερο νερό διέρχεται από κάτω από τις διαβάσεις, με αποτέλεσμα να μην γεμίζουν νερό με την πρώτη βροχόπτωση.

Οι παρεμβάσεις σε αυτά τα σημεία ήταν απαραίτητες όσο ποτέ άλλοτε και είχαν ανακοινωθεί από το καλοκαίρι του 2016. Τότε ήταν, που στις 14 Ιουνίου, οι δύο παλιές τότε ιρλανδικές διαβάσεις πλημμύρισαν με μία απλή νεροποντή, κρούοντας το “καμπανάκι” κινδύνου αλλά και την ανάγκη επεμβάσεων από πλευράς αντιπεριφέρειας, που ευθύνεται για το επαρχιακό οδικό δίκτυο.

Τελικά, στις αρχές του Ιουλίου 2016 είχε αποφασιστεί ότι σε αυτά τα σημεία θα χτιζόταν κάτι …μεταξύ γέφυρας και τσιμεντένιας διάβασης, δηλαδή ιρλανδικές διαβάσεις εξελιγμένου τύπου, προκειμένου να αποφεύγονται πλημμύρες από τον Τρελοχείμαρρο στον Κάλχα και τον Μακροπόταμο στον Δοκό.

Μιας που το κόστος για τις συγκεκριμένες ιρλανδικές γέφυρες είναι σαφώς μικρότερο από την κατασκευή κανονικών γεφυρών, και μέχρι στιγμής η λειτουργικότητά τους έχει δοκιμαστεί φέτος με επιτυχία, οι υπεύθυνοι πρέπει να κοιτάξουν αν είναι εφικτές επεμβάσεις τέτοιου τύπου και σε άλλα σημεία, όπως στην ιρλανδική διάβαση Γρατινής ή στην ιρλανδική διάβαση Ιμέρου.

Προβληματικές φυσικά είναι και οι ιρλανδικές διαβάσεις Μεσοχωριού, Ήφαιστου, Μωσαϊκού, Σκαλώματος και Λοφαρίου, στις οποίες και κατά τόπους διεκόπη η κυκλοφορία στις έντονες βροχοπτώσεις του Δεκεμβρίου ’17.

 

{Πηγή δημοσίευσης: http://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 29/1/2018}