Γ. Στασινός: “Τελευταία παρουσιάζονται και πολλά ορφανά έργα, γιατί – εφόσον συμβαίνουν καταστροφές – κανείς δεν θέλει να πάρει την ευθύνη” – Απαίτηση η δημιουργία Εθνικού Μητρώου Υποδομών, πριν καταγράψουμε νέα καταστροφή δημόσιας υποδομής
Συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας μας είναι να φροντίζει εγκαίρως για την συντήρηση των δημόσιων υποδομών, καθώς κατ’ επέκταση με αυτό τον τρόπο φροντίζει για την ασφάλεια των πολιτών της. Πώς όμως η Πολιτεία να φροντίσει ώστε τα έργα να είναι επαρκώς συντηρημένα και ελεγμένα, όταν δεν ξέρουμε σε ποιον ανήκουν;
Το μπαλάκι ευθυνών μεταξύ Δήμου – Περιφέρειας – Υπουργείου, όταν έπεσε η γέφυρα της Καβάλας, αλλά και η επί σχεδόν δύο χρόνια πεσμένη γέφυρα Κομψάτου, το μόνο που δείχνουν είναι έναν κρατικό μηχανισμό στα συντρίμμια και διαδικασίες που χρονίζουν, ασφαλώς εις βάρος των πολιτών. Τη λύση την έχει το ΤΕΕ εδώ και καιρό, την έχει εκφράσει ρητά, και η Πολιτεία καλείται, ακόμη και μετά από τις δεκάδες καταστροφές δημοσίων υποδομών, με τελευταίες αυτές στην Κρήτη, να την εφαρμόζει εδώ και τώρα.
Εθνικό Μητρώο Δημόσιων Υποδομών
Πρόκειται για την δημιουργία Εθνικού Μητρώου Υποδομών. Την πρόταση γνωστοποίησε και από την Κομοτηνή ένας από τους πιο θερμούς διεκδικητές της, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός. Στο πλαίσιο τοποθέτησής του, κόμισε ένα παράδειγμα: “Βλέπουμε ότι ξαφνικά πέφτει, μετά από ένα φαινόμενο, μια γέφυρα. Στην συνέχεια δεν γνωρίζουμε πότε συντηρήθηκε, πότε ελέγχθηκε τελευταία φορά, ούτε καν ποιος ήταν αρμόδιος για την συντήρηση ή την παρακολούθηση αυτού του έργου. Ενώ πρέπει να γνωρίζουμε τα πάντα, και ποιος έχει την ευθύνη”. Τελευταία, μάλιστα, γνωστοποίησε ο πρόεδρος “παρουσιάζονται και πολλά ‘ορφανά’ έργα, γιατί – εφόσον συμβαίνουν καταστροφές – κανείς δεν θέλει να πάρει την ευθύνη. Και το πιο εύκολο είναι να το κάνει, όταν δεν υπάρχει αυτό το Εθνικό Μητρώο Υποδομών, το οποίο δεν απαιτεί χρήματα και μπορεί να γίνεται σύντομα”.
Όσον αφορά στα “ορφανά” έργα, ο πρόεδρος δίνει την εξής απλή λύση: “Να σταλεί μία επιστολή σε ΟΤΑ, Περιφέρειες, Δήμους – να απαντήσει ο καθένας για ποια έργα θεωρεί ότι είναι αρμόδιος – και για όσα δεν υπάρχει κανένας αρμόδιος να υποδείξει το υπουργείο ποιος είναι”. Συνεπώς, εφόσον κάτι δεν απαιτεί χρήματα, εφόσον οι γνώστες προθυμοποιούνται να το συγκροτήσουν, επαφίεται στην εκάστοτε κυβέρνηση να πράξει στοιχειωδώς τα λογικά και να δώσει το πράσινο φως. Φυσικά, στην Ελλάδα τελούμε ακόμη εν αναμονή. Σημαντικά τα νέα έργα, αλλά εξίσου σημαντικό να συντηρηθούν και τα παλιά, γιατί αυτό προκαλεί την ασφάλεια στον πολίτη, διαμηνύει εμμέσως πλην σαφώς ο κος Στασινός, ζητώντας ρητά: “Θα πρέπει οι αρμόδιοι υπουργοί να πάρουν την ανάλογη πρωτοβουλία. Αν πάρουν αύριο την πρωτοβουλία, θα το έχουμε σε τρεις μήνες”.
Η γέφυρα Κομψάτου και τα νομικά ζητήματα
Κληθείς να καταθέσει ένα σχόλιο συγκεκριμένα για την πεσμένη από τον Σεπτέμβριο ’17 γέφυρα του Κομψάτου στον Ίασμο ν. Ροδόπης, ο κος Στασινός παρουσιάστηκε ρεαλιστής. “Υπάρχουν ορισμένα προβλήματα στη νομοθεσία που δυσκολεύουν την συνεργασία (ΤΕΕ – ΟΤΑ), παρότι το ΤΕΕ είναι τεχνικός σύμβουλος του κράτους, γιατί ευρίσκονται προβλήματα τυπικά αναφορικά με τη νομιμότητα ή μη τις συνεργασίας και τελικά δεν μπορεί να προχωρήσει”. Γι’ αυτό και ζητάει μερική τροποποίηση της νομοθεσίας ώστε τέτοια ζητήματα να μην κολλούν στην γραφειοκρατία. Θυμίζουμε ότι η Περιφέρεια ΑΜ-Θ με απευθείας ανάθεσή της, ζήτησε από το ΤΕΕ Θράκης να συντάξει μελέτης διερεύνησης αιτιών πτώσης και αποκατάστασης της γέφυρας Κομψάτου.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης θεώρησε μη νόμιμη την απευθείας ανάθεση, παρά το κατεπείγον του ζητήματος, και ζήτησε …διαγωνιστικές διαδικασίες! Έτσι, πλέον τόσο καιρό μετά, προχωράει η μελέτη αλλά μόνο για την αποκατάσταση εν όλω ή εν μέρει της υπάρχουσας υποδομής. Όσο για την διερεύνηση των αιτιών πτώσης, αυτή προχωράει μόνο κατά την ανακριτική διαδικασία, όχι δηλαδή δημόσια. Πάντως, ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Νίκος Τσαλικίδης βεβαιώνει ότι η γέφυρα Κομψάτου δεν πρόκειται για ένα “ορφανό” έργο. Την ίδια ώρα, ο περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Χρ. Μέτιος βεβαιώνει ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους θα έχουν προχωρήσει διαδικασίες προς την κατασκευή γέφυρας. Όλα αυτά θα φανούν τους επόμενους μήνες.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 11/4/2019}