Αν δεν υπάρξουν (για ακόμη μία φορά) καθυστερήσεις
Τμήμα της κατέρρευσε τον Σεπτέμβριο του 2017. Ακριβώς τέσσερα χρόνια αργότερα, στο σήμερα, η Οικονομική Επιτροπή ΠΑΜΘ ενέκρινε τους όρους διακήρυξης δημοπρασίας για το διαγωνισμό του υποέργου «αποκατάσταση γέφυρας ποταμού Κομψάτου» προϋπολογισμού 4,1εκ€.
Το χρονοδιάγραμμα
Αυτό είναι και το πρώτο πρακτικό βήμα για την καθαίρεση της υφιστάμενης γέφυρας και την κατασκευή νέας μεταξύ Κομψάτου και Ιάσμου. Προηγήθηκαν παλινωδίες, πολιτικές κόντρες δίχως ουσία, γραφειοκρατικά κολλήματα, για να φτάσουμε στο σήμερα, οπότε και μπορεί να καταγραφεί για πρώτη φορά ένα χρονοδιάγραμμα, σε πολύ αδρές γραμμές.
Έτσι, εάν προκύψει οριστικός ανάδοχος για την κατασκευή γέφυρας στις αρχές του 2022, η νέα γέφυρα θα δοθεί σε κυκλοφορία τέλη 2023 – αρχές του 2024, με δεδομένο πως το χρονοδιάγραμμα κατασκευής υπολογίζεται στους 20 μήνες από την ανάδειξη του οριστικού αναδόχου. Εάν υπάρξουν ενστάσεις διαρκείας ή και δικαστικές διαμάχες για την ανάδειξη του αναδόχου, το χρονοδιάγραμμα θα πάει κι άλλο προς τα πίσω. Φυσικά, ο ανάδοχος μπορεί να παραδώσει το έργο και νωρίτερα, ωστόσο αυτό αποτελεί εξαίρεση στη χώρα μας, με τον κανόνα να «δείχνει» εξάντληση των χρονικών περιθωρίων ή υπέρβαση αυτών.
Στην ίδια θέση
Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά της γέφυρας, αυτή σύμφωνα με τη μελέτη είναι περίπου 110 μέτρων, με τρία ανοίγματα, δηλαδή αντίστοιχης «όψης» με την υπάρχουσα. Θα κατασκευαστεί στην ίδια θέση με αυτή που κατέρρευσε, καθώς τέτοια απόφαση είχε λάβει το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ παλιότερα, κατόπιν εισήγησης των τεχνικών.
Τότε, οι επιλογές ήταν τρεις:
- Αποκατάσταση της γεφύρωσης ως υφίσταται (δηλαδή χωρίς κατασκευή νέας γέφυρας),
- Αποκατάσταση της γεφύρωσης ως υφίσταται με την προσθήκη ενός ανοίγματος στα δυτικά (δηλαδή χωρίς κατασκευή νέας γέφυρας),
- Καθαίρεση της υφιστάμενης γέφυρας και κατασκευή νέας.
Η επιλογή «γ» είχε και τρεις υπο-επιλογές: την κατασκευή νέας στο ίδιο σημείο, σε ανατολικότερο ή δυτικότερο σημείο. Τελικώς, αποφασίστηκε η κατασκευή νέας γέφυρας στο ίδιο σημείο, με τέτοια τεχνικά χαρακτηριστικά που θα εγγυώνται πως… δεν θα πέσει ξανά.
Τι δεν ξέρουμε
Παρά την εξέλιξη, τη δεδομένη χρονική στιγμή πολλά (και βασικά) δεν ξέρουμε ακόμη:
Πρώτον, πότε θα έχουμε τον οριστικό ανάδοχο, πότε θα ολοκληρωθεί η κατασκευή και πότε θα δοθεί σε κυκλοφορία η νέα γέφυρα.
Δεύτερον, εάν θα μπορούσε τελικά να προχωρήσει η μελέτη αποκατάστασης με την αρχική απόφαση απευθείας ανάθεσης στο ΤΕΕ Θράκης ή αν καλώς η Αποκεντρωμένη Διοίκηση (όπως αποκάλυψε ο «Χ» στις 28/07/2018) έβαλε «φρένο». Επικουρικά, αν υπήρξε πολιτική σκοπιμότητα αργοπορίας (όπως τότε κατήγγειλε ο περιφερειάρχης Χρ. Μέτιος).
Τρίτον, επακριβώς το λόγο της πτώσης τμήματος της υφιστάμενης. «Η γέφυρα ήταν μόλις 24 ετών και μετά από επιτόπια επίσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών, η αστοχία της οφείλεται μάλλον στην συμπεριφορά του τεχνικού έναντι των υδραυλικών φαινομένων», αναφέρεται σε έρευνα της ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ.
Τέταρτον, γιατί υπήρξε χαρακτηριστική αργοπορία (δύο ετών) ακόμη και στην απομάκρυνση του πεσμένου τμήματος. Ο «Χ» είχε αποκαλύψει έγγραφο του ΟΣΕ προς την ΠΑΜΘ στις 23/11/2017 και εισαγγελική παρέμβαση στις 29/03/2019, μετά την οποία απομακρύνθηκε το τμήμα.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 23/9/2021}