Οι μεγάλες αλυσίδες «τραβούν» την κίνηση του lockdown παίρνοντας μερίδιο αγοράς από τα κλειστά τοπικά καταστήματα – Κ. Κωνσταντινίδου: «Η αγορά περνάει πάρα πολύ δύσκολα»
Ήλπιζαν να μην ξανακατεβάσουν ρολά στα καταστήματά τους, πλην όμως η πραγματικότητα αποδείχθηκε ζοφερή για τους επαγγελματίες του λιανεμπορίου. Το lockdown, όμως, δεν είναι ίδιο για όλους τους εμπόρους: οι μεν μεγάλες αλυσίδες έχουσες τις οικονομικές δυνατότητες και την τεχνογνωσία παραμένουν λειτουργικές μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα δε τοπικά καταστήματα ή κάνουν «βρεφικά» βήματα προσπαθώντας να φανούν -ηλεκτρονικά- ανταγωνιστικά στις μεγάλες αλυσίδες ή παραμένουν ερμητικά κλειστά με μηδενικούς τζίρους.
Οι υποχρεώσεις, όμως, δεν χαρίζονται, αντιθέτως σωρεύονται και πρέπει να αποπληρωθούν.
Για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα τοπικά εμπορικά καταστήματα μίλησε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm και τον Δήμο Μπακιρτζάκη η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής Κική Κωνσταντινίδου.
Πώς να πληρώσουν;
«Η αγορά περνάει πάρα πολύ δύσκολα, γιατί βρισκόμαστε σε ένα δεύτερο κλείσιμο καταστημάτων και σε έναν δεύτερο μηδενισμό του τζίρου των επιχειρήσεων», ξεκαθάρισε στον πρόλογό της η κα Κωνσταντινίδου. Η πρόεδρος των τοπικών εμπόρων περιέγραψε την δύσκολη οικονομική συγκυρία στην οποία βρίσκεται το επιχειρείν, καθώς «τελειώνει ο μήνας και καλούμαστε να πληρώσουμε ένα πολύ μεγάλο μέρος των υποχρεώσεών μας που είναι ουκ ολίγες, που δεν ξέρω πως μπορούν να καλυφθούν. Ίσως καλυφθούν ένα μέρος από την 4η επιστρεπτέα προκαταβολή που έχει αρχίσει ήδη να δίδεται». Η ίδια υπολογίζει την κατανάλωση γύρω στο 40%, πλην όμως σημειώνει πως «οι υποχρεώσεις παραμένουν ίδιες».
Αναφορικά με το πότε θα δοθεί η μη επιστρεπτέα ενίσχυση από την Περιφέρεια ΑΜΘ, οι επαγγελματίες τελούν ακόμη εν αναμονή.
«Βίαιη» προσαρμογή στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Η τοπική αγορά, ιδίως σε επαρχιακές πόλεις όπως η Κομοτηνή, λειτουργεί με βασικό τροφοδότη της το φυσικό εμπόριο, κι όχι το ηλεκτρονικό. Λίγα είναι τα e -shop τοπικών καταστημάτων στην Κομοτηνή, ενώ επαγγελματίες της πόλης μας προσπάθησαν να κάνουν τα πρώτα τους διαδικτυακά βήματα στο πρώτο lockdown.
Η κα Κωνσταντινίδου υπολογίζει πως «e-shop έχει ένα πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς μας, γύρω στο 5-7%». Εξηγεί, άλλωστε, πως δεν είναι απλή υπόθεση το άνοιγμα και η διαρκής λειτουργία ενός e-shop, διότι απαιτούνται τεχνογνωσία και χρήματα. «Δεν είναι εύκολο να στηθεί, είναι ένα ακόμη μαγαζί», λέει χαρακτηριστικά και παρατηρεί: «στην πόλη μας κάποιοι επιχειρηματίες ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται με e-shop και πριν από την υγειονομική κρίση». Πάντως, οι περισσότεροι επαγγελματίες αξιοποιούν τα social media, προκειμένου να ανεβάζουν φωτογραφίες των προϊόντων τους. Αυτό αποτελεί «μία μορφή επικοινωνίας με τους πελάτες μας, για να μην μας ξεχνούν, να δείχνουμε ότι έχουμε τα προϊόντα μας και να γίνεται μια μικρή κίνηση μέσω τηλεφωνημάτων ή email», σύμφωνα με την κα Κωνσταντινίδου.
Με το βλέμμα στο μέλλον, το lockdown έχει φέρει για τα καλά το ηλεκτρονικό εμπόριο στις ζωές μας. «Το ηλεκτρονικό κατάστημα ήρθε για να μείνει και σιγά-σιγά θα κερδίζει μερίδια αγοράς», παρατηρεί η πρόεδρος, γι’ αυτό και παροτρύνει τους συναδέλφους της «να ενημερωθούμε όλοι, να δούμε πως μπορούμε να έχουμε ένα μικρό e-shop», διότι επί της ουσίας όσοι δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν, μελλοντικά θα επιβιώσουν ακόμη πιο γρήγορα.
Δαυίδ vs Γολιάθ
Ως προς τις καταναλωτικές επιλογές και συμπεριφορές, η κα Κωνσταντινίδου καλεί τον κόσμο της περιοχής να στηρίξει τα τοπικά καταστήματα που διαθέτουν e-shop. Δηλώνει: «αυτή την περίοδο -επειδή είμαστε μικρή κοινωνία- καλό είναι, αν έχουμε να κάνουμε κάποια ψώνια, ένα μέρος της κατανάλωσής μας να το κάνουμε από το τοπικά μαγαζιά που έχουν e-shop. Είναι πολύ σημαντικό να στηρίξουμε αυτά τα καταστήματα, γιατί μόνο θετικό αντίκτυπο θα έχει προς την κοινωνία μας, προστατεύουμε και την απασχόληση στην περιοχή μας».
Εν τω μεταξύ, τα φυσικά εμπορικά καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά σίγουρα όλο τον Νοέμβριο. Επομένως, η καταναλωτική «γιορτή» της Black Friday θα πραγματοποιηθεί φέτος ηλεκτρονικά. «Αν με ρωτάτε προσωπικά, δεν θα έπρεπε να γίνει, να υπάρχει μία μέριμνα, γιατί όλο αυτό παίρνει μερίδιο από τις τοπικές αγορές. (To ηλεκτρονικό Black Friday) το εφαρμόζουν οι μεγάλοι που είναι πιο έτοιμοι και παίρνουν μερίδιο από τους μικρούς», σημειώνει η κα Κωνσταντινίδου. Μάλιστα, με τον θεσμό να έχει για τα καλά εισχωρήσει στις ελληνικές καταναλωτικές συνήθειες τα τελευταία χρόνια, η κίνηση που καταγράφεται στις εκπτώσεις του Black Friday «τραβάει» τζίρο από την παραδοσιακή εορταστική αγορά του Δεκεμβρίου, άρα τα μικρά τοπικά καταστήματα βλέπουν κι εδώ μία πρόσθετη οικονομική δοκιμασία.
«Ακορντεόν» το άνοιγμα – αβεβαιότητα στο εμπόριο
Επί του παρόντος τώρα, οι έμποροι έχουν ως δεδομένο πως δεν θα ανοίξουν τα καταστήματά τους μέσα στον Νοέμβριο, ενώ αναμένουν τις νέες κυβερνητικές αποφάσεις στο τέλος της εβδομάδας, για να δουν πότε (και υπό ποιες συνθήκες) θα ανοίξουν τον Δεκέμβριο, αλλά και για πόσο. Αυτή η κατάσταση «δημιουργεί ανασφάλεια και φόβο» στους εμπόρους, παρατηρεί η κα Κωνσταντινίδου, η οποία αντιπαραβάλλει πως στην αγορά -όταν ήταν ανοιχτά τα καταστήματα εν μέσω πανδημίας- τηρούνταν τα υγειονομικά πρωτόκολλα (αντισηπτικά, πελάτες ανά τ.μ., απολυμάνσεις κλπ).
«Πρωταρχικός στόχος είναι η υγεία, ωστόσο πρέπει να έχουμε το μυαλό μας και το πως την οικονομία θα την έχουμε σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να πάρουν μπρος επιχειρήσεις μετά το άνοιγμα», σημείωσε η πρόεδρος. Το μόνο σίγουρο, όπως διατυπώνεται από τον Εμπορικό Σύλλογο Κομοτηνής είναι ότι «η αγορά πρέπει να ανοίξει την εορταστική περίοδο», προκειμένου να μην ναυαγήσουν τελείως τα καταστήματα, τα οποία άλλωστε έχουν σωρεύσει κι εμπορεύματα, αφού για ακόμη μία φορά το αναγκαστικό lockdown τα έφερε προ εκπλήξεων.
{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 26/11/2020}