88 μαθητές του 3ου ΓΕΛ επισκέφθηκαν τα «άδυτα» του CERN- Ευστάθιος Αψεμίδης, φυσικός, συνοδός – καθηγητής «Ήταν μία εμπειρία που λίγοι έχουν ζήσει»
Μία μοναδική εμπειρία έζησαν 88 μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου του 3ου Γενικού Λυκείου Κομοτηνής που βρέθηκαν στα «άδυτα» του μεγάλου ερευνητικού κέντρου Cern που βρίσκεται στη Γενεύη της Ελβετίας. Αν και οι περισσότερες σχολικές εκδρομές στο Cern περιορίζονται μία απλή ξενάγηση στο κέντρο ελέγχου, οι νεαροί μαθητές από την Κομοτηνή δεν θα μπορούσαν να έχουν σταθεί πιο τυχεροί…
Η ημερομηνία που όρισαν την εκδρομή τους, από τις 21 έως και τις 27 Μαρτίου, συνέπεσε με τις Open Days, τις μοναδικές μέρες του χρόνου, δηλαδή, που οι επισκέπτες μπορούν να δουν από κοντά τον επιταχυντή σωματιδίων, μιας και η λειτουργία του σταματά για επισκευές.
Ο κ. Ευστάθιος Αψεμίδης, καθηγητής φυσικής και συνοδός στην εκδρομή του 3ου Λυκείου μίλησε στον «ΠτΘ» για την εμπειρία, την περιήγηση στο ερευνητικό κέντρο και τις εντυπώσεις των «νεαρών επιστημόνων».
Μία συνάντηση με τη «φυσική του σήμερα»
Η εκδρομή στο ερευνητικό κέντρο Cern, ενός από τα μεγαλύτερα στον κόσμο και πιθανώς το μεγαλύτερο στην Ευρώπη πραγματοποιήθηκε μέσα σε ένα ευρύτερο σχολικό πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού, ενώ οι 88 συνολικά μαθητές που συμμετείχαν είναι παιδιά με αυξημένο ενδιαφέρον για την επιστήμη της Φυσικής.
Η ύλη των σχολικών βιβλίων για το μάθημα της Φυσικής, αν και όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ευστάθιος Αψεμίδης πληροί με επάρκεια τους διδακτικούς σκοπούς, δεν παύει να είναι «φυσική του προηγούμενου αιώνα». Το πιο ενδιαφέρον, από επιστημονικής πλευράς, κομμάτι της εκδρομής, επομένως, ήταν η δυνατότητα να «συναντηθούν» τα παιδιά με «την φυσική του σήμερα», όπως είπε ο Καθηγητής Φυσικής κάνοντας λόγο για την φυσική των στοιχειωδών σωματιδίων και την κβαντομηχανική.
«Οι μαθητές αφιέρωναν τα απογεύματα της Κυριακής παρακολουθώντας σεμινάρια Φυσικής εκτός σχολικού προγράμματος»
Φυσικά το επίπεδο αυτών των εννοιών ήταν ιδιαίτερα υψηλό για μαθητές Λυκείου, ακόμη και για αυτούς που αγαπούν ιδιαίτερα την Φυσική εξ ου και ο κ. Αψεμίδης φρόντισε να προσαρμόσει τις παραδόσεις των μαθημάτων, εξηγώντας με κατανοητό τρόπο στα παιδιά τα όσα επρόκειτο να ακούσουν κατά την διάρκεια των ξεναγήσεών τους.
Σημείωσε, μάλιστα, πως έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ζήλο, καθώς «αφιέρωναν τα απογεύματα της Κυριακής παρακολουθώντας δίωρα σεμινάρια Φυσικής που πραγματοποιούνταν εκτός σχολικού προγράμματος, ώστε να μάθουν όσα περισσότερα μπορούσαν πριν επισκεφθούν από κοντά το Cern», ενώ ο ίδιος εκτίμησε ότι οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στους εκπαιδευτικούς στόχους που ο ίδιος είχε θέσει.
«Μπορέσαμε να δούμε από κοντά τον επιταχυντή σωματιδίων»
«Φτάνοντας στο Cern τα παιδιά ενθουσιάστηκαν! Ήταν μία εμπειρία που λίγοι έχουν ζήσει, αφού οι περισσότερες σχολικές εκδρομές περιορίζονται σε ξενάγηση στην αίθουσα ελέγχου και προβολή βίντεο και φωτογραφιών. Εμείς μπορέσαμε να δούμε από κοντά τον επιταχυντή σωματιδίων. Η λειτουργία του είχε προσωρινά σταματήσει για επισκευές μιας και η εκδρομή έγινε κατά τις λεγόμενες ‘Open Days’, τις μοναδικές μέρες του χρόνου δηλαδή που ο επιταχυντής είναι ανοικτός στο ευρύ κοινό».
Ένα από τα μεγαλύτερα επιστημονικά κέντρα του κόσμου και της Ευρώπης
Οι μαθητές είχαν χωρισθεί σε ομάδες των 12 ατόμων, κρατώντας ο καθένας έναν ατομικό δοσομετρητή ραδιενέργειας που καθ’ όλη την διάρκεια της επίσκεψης είχε μηδενική τιμή, διασφαλίζοντας πλήρως την ασφάλειά. Ορισμένοι εξ αυτών, όμως, δεν μπόρεσαν να δουν από κοντά τον επιταχυντή και τους σωλήνες επιτάχυνσης, αφού υπάρχει αυστηρό κατώτατο όριο ηλικίας.
Για όσους ξεναγήθηκαν στα «άδυτα» του Cern, ενός από τα μεγαλύτερα κέντρα του κόσμου και ίσως το μεγαλύτερο της Ευρώπης, η εμπειρία ήταν μοναδική, σχολίασε ο συνοδός – καθηγητής, εξηγώντας πως είναι ένα «εντυπωσιακό ερευνητικό κέντρο με πολλούς επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, από καθηγητές πληροφορικής μέχρι μηχανικούς».
«Δημιουργώντας» νέους επιστήμονες
Τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψει κανείς τον ενθουσιασμό στα πρόσωπα των μαθητών. Πάντως για τον καθηγητή φυσικής η μεγαλύτερη «πρόκληση», που δεν ήταν άλλη από το να γνωρίσουν την πειραματική και ανώτερη φυσική πέτυχε. «Το “μικρόβιο” της Φυσικής σίγουρα μπήκε στο μυαλό τους», είπε ενώ ο ίδιος πιστεύει ότι η εν λόγω εκπαιδευτική εκδρομή «δημιούργησε» νέους επιστήμονες.
Η επίσκεψη στην Ελβετία, όμως, δεν είχε μόνο επιστημονικό σκοπό, αλλά και πολιτισμικό. «Οι περισσότεροι από τους μαθητές που συμμετείχαν στην εκδρομή δεν είχαν βρεθεί ξανά στο παρελθόν εκτός Ελλάδας. Θεωρώ ότι η σύγκριση ήταν αναπόφευκτη, καθώς είδαμε έναν αρκετά διαφορετικό τρόπο ζωής. Αυτό που κατά κύριο λόγο σχολίασαν τα παιδιά μετά την εκδρομή ήταν η τάξη και η καθαριότητα που επικρατούσε στην Γενεύη», ενημέρωσε ο κ. Αψεμίδης, μεταφέροντας τη σύγκριση που έκαναν τα παιδιά ανάμεσα στη ζωή στην Ελλάδα με αυτήν της Ελβετίας.
Ήταν μια εκπαιδευτική εκδρομή που πρόσφερε στους μαθητές εμπειρίες πλούσιες σε επιστημονικές πληροφορίες και πολιτιστικά στοιχεία.
{Πηγή δημοσίευσης: http://paratiritis-news.gr, της Χαράς Καϊμάκη, 25/4/2018}